Introductie

Tornare is een serious game ontwikkeld in opdracht van Xior Student Housing NV volgens de principes van Human Centered Design (HCD). Het primaire doel is om potentiële studenten en nieuwe bewoners van het Connect-U gebouw interactief en effectief te informeren over de faciliteiten en bedrijven binnen Connect-U. Door middel van boeiende mini-games biedt Tornare een vermakelijke en informatieve ervaring, speciaal ontworpen om de integratie van nieuwe bewoners en gebruikers te vergemakkelijken. Daarnaast dient het spel ter promotie van Connect-U.

Opdracht

Aanvankelijk lag de focus van het project op het creëren van een interactieve ervaring voor ondernemers binnen Connect-U. Na verdere analyse en overleg met Xior, de opdrachtgever, verschoof de nadruk naar het informeren en integreren van potentiële studenten en nieuwe bewoners. Het doel werd om hen via een interactieve en boeiende ervaring bekend te maken met de faciliteiten en bedrijven binnen Connect-U.

De inspiratiefase begon met de eerste klant afspraak om de projectdoelen en verwachtingen te bepalen en de mvp (minimal viable product) af te stemmen. Dat is een van de deliverables van de eerste fase.

Brainstormsessies en workshops met vertegenwoordigers van de opdrachtgever, huidige bewoners van Connect-U, en ons team, leverden de eerste concepten en schetsen op. Het team bestaat uit een onderzoeker, game designer, sound designer, developer, een 2D designer en een concept artist. 

Door middel van  deskresearch, interviews en enquêtes met potentiële studenten en huidige bewoners werden er persona’s gecreëerd. Deze persona’s dienen als basis voor alle ontwerpbeslissingen, waaronder de ontwikkeling van de eerste schetsen en karakter ontwerpen. Op basis van de eerste schetsen kon het MVP worden afgestemd met de opdrachtgever en tijdens de inspiratie fase presentatie gepresenteerd worden.

Na het vaststellen van de gebruikersbehoeften en het definiëren van de eerste concepten, begon de ideation fase. Er werd nauw samengewerkt met de klant en Connect-U bewoners om mini-games, karakterontwerpen en game design te itereren. Het Game Design Document (GDD) werd opgesteld, waarin het spelconcept, de gameplay features en de progressie werden vastgelegd.

Gelijktijdig werd de Artbible ontwikkeld om de visuele en auditieve stijl van Tornare te definiëren, inclusief concept art en kleurenpaletten die de gewenste gebruikerservaring ondersteunen. Marktonderzoek werd uitgevoerd om trends te identificeren en te analyseren, terwijl geplande gebruikerstests de gameplay en bruikbaarheid van Tornare evalueerden.

Deze fase was cruciaal om ervoor te zorgen dat alle ontwerpbeslissingen gebaseerd waren op een goed begrip van de doelgroep. Hiermee werd een fundament gelegd voor de implementatiefase, waarin begonnen werd met de daadwerkelijke ontwikkeling van de app.

In de implementatiefase werden belangrijke keuzes gemaakt in de stijl en vormgeving van de karakters in Tornare. De ontwerpers werkten nauw samen om een visueel aantrekkelijke en consistente stijl te creëren die perfect aansloot bij de voorkeuren van de doelgroep.

De karakters werden zorgvuldig ontworpen en geanimeerd om de interactieve en speelse aard van de game te versterken, terwijl de gebruikers geïnformeerd werden over de faciliteiten en bedrijven binnen Connect-U. De definitieve spellen werden verder ontwikkeld en gepolijst om een vloeiende en boeiende gameplay-ervaring te bieden. Door efficiënte planning en uitvoering kon zelfs een vierde spel worden toegevoegd aan Tornare, wat extra waarde en variatie bood aan de gebruikers.

Het eindresultaat was een prototype waar de klant zeer tevreden mee was. Als team overtroffen we onszelf door een game te creëren die fungeert als een effectieve marketingtool en potentieel heeft voor verdere ontwikkeling. Ben je nieuwsgierig geworden? 

Download het spel hieronder.