Introductie

Cosmos Sterrenwacht, gelegen te midden van een van de meest duistere locaties in Nederland, bevindt zich in een unieke positie om zijn educatieve missie uit te breiden. Door de integratie van geavanceerde technologieën zoals serious gaming, wil de sterrenwacht bezoekers van alle leeftijden onderdompelen in de wonderen van het universum, met de zon als centraal thema. GameLab Oost heeft in twee semesters van elk vijf maanden drie interactieve spellen ontwikkeld, die tot op de dag van vandaag een prominente rol spelen bij de Cosmos Sterrenwacht. In deze case beschrijving gaan we in op de ontwikkelingen van het tweede team. Dat zich…  voor de gelege heid… noemde en bestaat uit….

Opdracht

Cosmos Sterrenwacht wil een interactieve expositiezaal creëren waar bezoekers van alle leeftijden kunnen leren over de zon en de sterrenhemel. Deze serious games moeten zowel educatief als aantrekkelijk zijn voor het brede publiek.

GameLab Oost heeft de uitdaging aangenomen met het gelegenheidsteam Studio Sundae, om drie interactieve serious games te ontwikkelen. Studio Sundae zal de prototypes verbeteren en ze klaar maken voor Expeditie NEXT, een wetenschapsfestival voor kinderen. De spellen, gericht op kinderen van 10 tot 15 jaar, leren over het zonnestelsel, kernfusie, de zon en de effecten van de zon op de aarde. Het doel is om een boeiend en interactief educatief programma te creëren dat de interesse en betrokkenheid van jongeren vergroot, en bijdraagt aan de educatieve en innovatieve missie van Cosmos Sterrenwacht.

Inspiration

 

Tijdens de inspiratiefase heeft GameLab Oost zorgvuldig de belangrijkste uitdagingen en doelen geïdentificeerd. De focus lag op het effectief overbrengen van complexe wetenschappelijke concepten zoals kernfusie en de effecten van de zon op de aarde, op een manier die begrijpelijk en boeiend is voor kinderen van 10 tot 15 jaar. De visuele aantrekkingskracht van de spellen was een cruciaal aandachtspunt om ervoor te zorgen dat het jonge publiek de informatie beter zou begrijpen en onthouden. Daarnaast was de technische stabiliteit van de games een prioriteit om een naadloze en plezierige educatieve ervaring te garanderen, zonder storingen die de leerervaring zouden kunnen verstoren.

 

Om de prioriteiten helder te stellen, werd de MoSCoW-methode gebruikt. Dit hielp bij het definiëren van de essentiële, gewenste en optionele kenmerken van de serious games. De games moesten niet alleen educatief en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep, maar ook robuust en gebruiksvriendelijk. Daarnaast werd bepaald dat de spellen drie afzonderlijke gamestations zouden hebben, aantrekkelijk moesten zijn voor alle leeftijden en maximaal 15 minuten zouden duren. Optionele extra’s, zoals verschillende interacties per station en de mogelijkheid voor meerdere spelers, werden ook overwogen om de ervaring verder te verrijken. Met een duidelijk plan en doelstellingen op basis van deze gedetailleerde analyse, was GameLab Oost goed voorbereid om de volgende fase van het project in te gaan.

Ideation

 

In de ontwerpfase hebben we een intensieve ideeënfase doorgemaakt voor de ontwikkeling van de serious games voor Cosmos Sterrenwacht. Er werd uitgebreid gebrainstormd om creatieve concepten te genereren, en talloze mock-ups en prototypes werden gemaakt om verschillende ideeën te verkennen. Dit stelde ons in staat om de eerste playtests uit te voeren, waarbij we waardevolle inzichten hebben verzameld om de spelmechanismen en de gebruikerservaring te verbeteren. Deze iteratieve aanpak zorgde ervoor dat we de meest veelbelovende concepten konden identificeren en verder uitwerken.

Essentiële documenten zoals het Game Design Document (GDD), Technical Design Document (TDD), en de Art Bible zijn opgesteld. Het GDD definieert de spelmechanismen, de structuur van het spel en de doelstellingen van het educatieve aspect van de games. Het TDD biedt een gedetailleerd overzicht van de technische vereisten en implementaties die nodig zijn voor een soepele werking van de games. De Art Bible richtte zich op de visuele stijl, atmosfeer en kleurenpaletten om een samenhangende visuele identiteit te creëren die de educatieve inhoud ondersteunt. Met al deze voorbereidingen hebben we een gedegen plan opgesteld voor de volgende fase van ontwikkeling, met een duidelijke roadmap en planning voor verdere iteraties en optimalisatie.

Implementation

 
 

In de implementatiefase heeft het gelegenheidsteam Studio Sundae mooie vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van drie educatieve serious games voor Cosmos Sterrenwacht. Op 6 mei werd een belangrijke mijlpaal bereikt tijdens Expedition NEXT, waar de games voor het eerst aan het publiek werden gepresenteerd. Tijdens dit evenement konden de bezoekers de games testen en ervaren.

Gedurende de verdere fase is er actief geluisterd naar de feedback van gebruikers en is deze gebruikt om verbeteringen aan te brengen. Er hebben drie uitgebreide playtests plaatsgevonden om inzichten te verkrijgen en de gebruikerservaring te optimaliseren. Hierdoor konden we de spellen technisch verfijnen en de educatieve impact verbeteren. 

 

 Centraal in onze ontwikkeling stond het vermogen om complexe concepten duidelijk te visualiseren. Door nieuwe functies toe te voegen, de visuele kwaliteit te verbeteren en nieuwe tutorials te implementeren, heeft Studio Sundae drie succesvolle games ontwikkeld: een game over het zonnestelsel, een game die uitlegt hoe atoomfusie werkt en een game over tijdreizen.

 

Nieuwsgierig geworden naar onze serious games?. Bekijk de trailer hieronder of bezoek cosmos sterrenwacht in Latrop

Showreel 2024

Deze overzichtsvideo geeft een inkijk in onze projecten, waarbij we diverse partijen samenbrengen om serious games te ontwikkelen. We bundelen kennis en kunde uit het onderwijs en andere sectoren om concrete oplossingen te creëren die het verschil maken.

Bij Gamelab Oost geloven we in het verbinden van expertise en het sturen van het proces van idee tot uitwerking.